Un nou început

Uuuhaaa! A venit și luna septembrie. Mai știți starea aceea, gândindu-te că urmează ziua de luni uiți să te bucuri de ziua de duminică? Bronzul de pe corp ne bucură și ne înmoaie inima, iar mintea vine cu presiunea: „Hai, gata cu joaca și cu relaxarea! Concentrează-te și apucă-te de treabă, fii om serios!”

Apoi, mai știți zicala: „După concediu mai am nevoie de încă unul ca să-mi revin!”

Toate acestea sunt corecte și adevărate! E firesc să existe o doză de nostalgie, un soi de pierdere și un micro-doliu pe care îl trăim după concediu. Da, este în regulă să jelim după vacanță, cam 2-7 zile ???? Adulții pot intra în „starea de copac”, de „n-am nicio idee despre niciun fel de idee” (metaforele nu-mi aparțin sunt perle de la cabinet), un fel de stare de latență în care procesează experiențele din vacanță; iar copii pot fi agitați, se pot îmbolnăvi brusc și pot avea simptome de răceală, febră. Astfel, pentru adulți dar și pentru copii ar fi fost bine ca înainte de începerea serviciului și respectiv înainte de creșă/grădiniță/scoală să fi fost câteva zile de adaptare în care să reintre în contact cu rutina „veche”. Altfel, e normal să ne simțim ca teleportați într-o altă lume pentru că al nostru corp, minte și emoții au nevoie de timp pentru a realiza shifting-ul. Dacă acest timp de adaptare nu am putut să îl avem, e ok, nu-i capăt de lume, oamenii supraviețuiesc cu succes în aceste cazuri ???? e important să știi că în prima perioadă vei avea un soi de inerție și/sau stres pentru că sistemele tale interioare muncesc pe două obiective în același timp: procesarea vacanței/pauzei și readaptarea pentru noul ciclu de muncă/școală.

Dar pentru părinți această trezire la realitate poate veni la pachet cu mai multe provocări. Și pentru ei aș avea câteva recomandări.

Nu te lăsa mușcat de „musca perfecționismului” (altă perlă) și să încerci să le faci tu pe toate:

  • implică-l pe copil în a-și alege hainele, rechizitele,
  • planifică împreună cu el gustările pentru școală
  • lasă-l sau implică-l pe copil să aleagă hainele în care se îmbracă (știu, îți dorești să fie îmbrăcat în tricou/cămașa albă că așa dă bine, dar poate reușești să strecori un Mickey Mouse sau un Spider Man pe undeva astfel încât al tău copil să nu se simtă complet înrolat și înstrăinat de ceea ce îi place lui)
  • vorbiți și planificați împreună activitățile după grădiniță/școală

În prima perioadă, primele săptămâni nu te preocupa că aibă cel mai curat caiet sau fișă sau să aibă hainele imaculate și la sfârșit de program. Cel mai important este ca în prima perioadă să ne ocupăm de adaptarea copilului:

  • să întrebi ce îi place și ce nu
  • să aflăm ce-l îngrijorează pe copil
  • să-l întrebăm dacă se simte bine acolo, ce l-a ajuta să se simtă mai bine (îi poți da un breloc, brățară, îi poți desena un punctuleț sau inimă pe mânuță care s-i amintească că este iubit și că este curajos)
  • să-l întrebăm despre pauze, despre colegii lui pentru că obiectivul este să își facă prieteni, să dezvolte relații bune (aceasta este plasa de siguranță a copilului pe termen mediu și lung). Atenție, acest lucru se întâmplă în ritmul copilului și în funcție de temperamentul său. Unii copii sunt ca apa care pătrunde imediat, alții pot fi mai temători și au nevoie de mai mult tip pentru a-și face prieteni.
  • în egală măsură, aproape toții copiii vor fi atenți și se vor orienta către educatoare/învățătoare, întreabă-l cum i s-a părut interacțiunea cu ea, i se pare frumoasă, bună?
  • încurajează emoțiile pozitive ale copilului prin poveștile din copilăria ta
  • implică-l treptat în activitățile pe care ulterior el le va prelua: temele, pregătirea hainelor, ghizdanului, pus alarma pentru trezire etc.

Și cel mai important:

  • interesează-te mai întâi despre starea copilului „Cum ești? Cum ți-a fost? Ce vrei să facem acum?” și apoi întrebăm despre „Cum a fost la grădiniță/școală? Cum a fost doamna, dar copiii?”. Acest algoritm transmite mesajul „eu sunt important, prioritar”, dacă adresăm întrebările în ordine inversă transmitem mesajul „școala e mai importantă decât mine”.
  • fii atent și respectă ritmul copilului, dacă faci lucrurile în ritmul tău (care este, evident mai rapid decât al copilului), pur și simplu, furi bunul start al copilului, îl lipsești de control, încredere și curaj
  • Perioada de adaptare pentru copii poate dura între 4 săptămâni și 6 luni, înarmează-te cu răbdare!
  • fii atent la discursul copilului și calibrează așteptările: e normal unele lucruri să nu iasă din prima, să nu fie totul pozitiv. Grădinița/școala sunt medii ce dezvoltă mușchii rezilienței și maturizării nu hiper-proteja copilul. Viața nu este roz, este plină de nuanțe și pentru a fi bine copiii au nevoie să descopere și să învețe cum să gestioneze diversele nuanțe ale vieții. De sigur, acolo unde este vorba despre bullyng, rele tratamente sau schimbări bruște sau puternice ale copilului e cazul să vă adresați specialiștilor.
  • Nu încuraja fuga copilului „nu-mi place școala, vreau altă școală, vreau altă Doamnă”, acesta poate deveni un discurs neconstructiv și problematic.

 

Pentru cei care au ajuns să citească până aici ???? această postare este mai diferită față de cele cu care te-am obișnuit. Este mai personală, mai directă, poate mai puțin academică și dacă îți place și ai vrea să mențin acest tip de postări dă un like sau și mai bine un comentariu cu ce alte subiecte ți-ar plăcea să abordez. Pe curând!

Lasă un comentariu